כיצד בינה מלאכותית יכולה לשנות את חוויית ההוראה למורים ותלמידים?

עדכון אחרון ספטמבר 2024

אין כמעט יום שעובר בלי שצמד המילים בינה מלאכותית או AI נשמעים. זה נכון שיש מי שמתרגשים מזה ויש מי שקצת מרגישים שמתנהלת כאן מסיבה שהם לא הוזמנו אליה, אבל ככל שזה נוגע לעובדי הוראה בינה מלאכותית יכולה לעזור בייעול משמעותי של העבודה היומיומית ובנוסף, כדאי לזכור כי בסבירות גבוהה מאד רוב התלמידים כבר שולטים בכלי בינה מלאכותית ליצירת תוכן. לכן המאמר הזה מוקדש לעבודה עם כלי AI ליצירת תוכן ובנוסף, איך פולי יכול לסייע באמצעות הבינה המלאכותית בעברית?

מה זה Generative AI?

Generative AI הם אותם כלים המבוססיים על בינה מלאכותית ליצירת תוכן כלשהו. הכלים המוכרים הם ChatGPT  ו-Gemini שיודעים לכתוב טקסטים.  DALL-E שיוצר תמונות באמצעות הנחיית טקסט של המשתמשים ויש עוד הרבה מאד כלים מעולים. נסייג רק כי רובם רלוונטיים לטובת יצירת תוכן בשפות אחרות ובראשן אנגלית. אנחנו פיתחנו את פולי כלי לכתיבת טקסטים, תמונות ומנגינות בעברית. בנוסף, ישנן כמה פונקציות וכלים שיכולים לסייע מאד לעובדי הוראה.

כיצד מורים יכולים להיעזר בבינה מלאכותית כדי לייעל את עבודתם?

מורות ומורים רבים כבר מאמצים טכנולוגיות של בינה מלאכותית על מנת לשפר את שיטות ההוראה שלהם. החל מקבלת רעיונות למערכי שיעור, לייצר תוכן עבור שיעורים מותאם לפי גיל ורמה. אולם, עדיין לא כל המורים מרגישים בנוח להתחיל לעבוד עם כלי בינה מלאכותית. משרד החינוך נדרש לעניין, מקיים השתלמויות, סדנאות ואף העלה מאמרים ייעודיים בנושא.  בנוסף לייעול העבודה, צריך לקחת בחשבון כי בינה מלאכותית יכולה לסייע לתלמידים בגיוון אופי מטלות הבית עבור בית הספר ולהעשיר את חווית הלמידה עבור התלמידים.

כיצד תלמידים משתמשים בבינה מלאכותית לעבודות בית ספר?

תלמידים מאמצים חידושים טכנולוגיים בקלות והדבר נכון גם לכלים מבוססים בינה מלאכותית. כלי הבינה המלאכותית עוזרים להם ביצירת תוכן בעולם הוירטואלי ובפלטפורמות הרשתות החברתיות. לעיתים יש לזה השלכות לא פשוטת בכלל, אבל רבים כבר מנסים לתווך את הבינה המלאכותית לילדים ומתבגרים כך שיעשו בזה שימוש מושכל.  בד בבד תלמידות ותלמידים לומדים איך להסתייע ב-AI לטובת הכנת משימות, החל מכתיבת חיבורים ועד יצירת חומרים ויזואליים לפרויקטים. מגמה זו מדגישה את הצורך של מחנכים להתאים את שיטות ההוראה שלהם ואת מבנה המטלות.

שיעורי בית באמצעות בינה מלאכותית

בעוד שבינה מלאכותית יכולה להיות כלי מעולה המסייע ללמידה. תלמידים שלא הבינו הסבר מסויים בכיתה, יכולים לבקש מהבינה המלאכותית להסביר את אותו קטע מסויים שאינם מבינים. אולם, אפשר לנצל את ה-AI על מנת להגיש מטלות בלי ממש לבצע אותן. למשל, דו״ח קריאת ספר בשיעור ספרות או book report בשיעור אנגלית, יכולים להיכתב על ידי הבינה המלאכותית מבלי שהתלמידים יטרחו לפתוח את הספר. אם לפני שנים, תלמידים נדרשו לקרוא את הספר ״החטא ועונשו״ וקיצרו את הדרך על ידי קריאת מהדורת התקציר, הרי שהיום, סביר שתלמידים יוכלו לכתוב עבודה שלמה ומעמיקה על הספר, בלי שידעו אך נראית הכריכה. זה כמובן מחטיא את המטרה ומורים עלולים למצוא עצמם משקיעים זמן בקריאת עבודות סרק. לכן, יש לתכנן מטלות שיבטיחו שתלמידים הנעזרים בבינה מלאכותית ירכשו את הידע והכלים הנדרשים

כיצד פולי AI מייעל את עבודת המורים?

פולי AI מבוסס על בינה מלאכותית בעברית. הווה אומר, שציבור המשתמשים כותב הנחיות בעברית ופולי כותב טקסטים ויוצר תמונות בהתאם. מדוע זה חשוב? כי פולי, כמו רבים מכלי ה-AI, המערכת לומדת את ההנחיות, את התוכן הנוצר ומשתפרת בהתאם. ולכן, לאורך זמן לפולי יש ערך מוסף עבור כותבי תוכן בשפה העברית.

פולי מציע מספר כלים שיכולים לסיע למורים, כמו למשל, בסוגי התוכן:

יצירת דפי עבודה–בין סוגי התוכן היעודיים שפולי מציע, ניתן לייצר דפי עבודה. לדוגמה, ניתן להנחות את פולי ליצור דף עבודה בחשבון עבור תלמידי כיתה ד׳ בנושא כפל וחילוק. פולי יעבד את הבקשה וייצור דף עבודה עם תרגילים בהתאם.

רעיונות למערכי שיעור–ניתן לבקש מפולי שיתן רעיונות יצירתיים למערכי שיעור שונים. ניתן לבחור רעיונות קריאייטיב בתור סוג התוכן ולבקש מפולי שיתן רעיונות יצירתיים לשיעור בנושאים מגוונים. הנה דוגמה:

הנחנו את פולי לתת רעיונות למערכי שיעור לתלמידי כיתה ט׳ בנושא שימוש בבינה מלאכותית. פולי נתן מספר הצעות:

ניתן לקחת כל אחת מהאפשרויות ולבנות בעזרת פולי שיעור שלם בעזרת שימוש בסוג התוכן משימת כתיבה כללית. מורים יכולים להכין את השיעורים בצורה מובנית ומאורגנת. כלי זה מבטיח שמערכי השיעור יהיו יסודיים ומותאמים למטרות החינוכיות הנדרשות, מה שהופך את תהליך ההוראה לחלק יותר ויעיל יותר.

בנוסף, גם את הערכות האמצע וסוף השנה הניתנים לתלמידים אפשר לכתוב בעזרת פולי בעזרת סוג התוכן ברכות ממני אלייך.

מסקנה: כדאי לאמץ את הבינה המלאכותית

כלי בינה מלאכותית משנים גם את הנוף החינוכי. עבור מורים, טכנולוגיות אלה מייעלות משימות, מאפשרות יותר מיקוד באינטראקציה ישירה עם תלמידים והוראה יצירתית. עבור תלמידים, בינה מלאכותית מעודדת חשיבה חדשנית ושיטות למידה יעילות. על ידי שילוב אחראי של בינה מלאכותית, מחנכים יכולים לשפר את החוויה הלימודית הכוללת, להפוך אותה לדינמית ויעילה יותר עבור מורים ותלמידים כאחד. נכון, זה לא תהליך קל, אבל לא כדאי להישאר מאחור מכיוון שה-AI הוא המפיכה של העידן הנוכחי וכמו שהטלפון הנייד שינה את חיי כולנו ומהווה לא אחת אתגר למורים בכיתה, כך גם הבינה המלאכותית משתלבת יותר ויותר בחיי היומיום.

נ.ב. גם את התמונה למעלה יצרנו בעזרת בינה מלאכותית.

נסו את פולי עכשיו

רוצים לראות את פולי בפעולה?

הצטרפו לאלפי לקוחות שכבר חוסכים למעלה מ-6 שעות שבועיות של יצירת תוכן על ידי שימוש בפולי